Saturday 20 October 2012

UPSR 2012 dah tamat...

....Peperiksaan UPSR 2013 baru sahaja berlalu...anak-anak yang menduduki peperiksaan ni dah merdeka katanya....tapi bagi mak bapak debaran masih belum reda...nak tunggu keputusan pulak...nak congak anak nak masuk tingkatan 1 di mana? macamana prosedur dsb? aku dah lalui pengalaman ni tahun lepas...jadi kepada sesiapa yang nak bertanya bolehlah kalau bolehlah saya bantu dari segi maklumat...free je...semalam ada seorang rakan telefon bertanyakan perkara berkaitan permohonan asrama dan sebagainya...sempat jugalah aku beri sedikit sebanyak panduan...."kalau ada apa-apa kemusykilan berkenaan, bolehlah call aku semula" aku mengakhiri perbualan telefon dengan beliau semalam....

sebenarnya banyak perkara yang perlu diketahui tentang   permohonan sekolah berasrama ni...biasanya ibubapa akan cenderung kepada SBP(Sekolah Berasrama Penuh) dan juga MRSM(Maktab Rendah Sains Mara)...biasanya setiap tahun kira-kira 40,000 orang murid memperolehi keputusan 5A di dalam UPSR...tetapi kedua-dua SBP + MRSM cuma menawarkan kira-kira 5,000 ke 6,000 tempat sahaja(kebanyakan diperuntukan untuk murid luar bandar dan ibubapa yang berpendapatan rendah)...jadi nasihat saya kepada ibu bapa jangan sempitkan tumpuan kepada kedua-dua jenis sekolah ini...terdapat banyak sekolah berprestasi tinggi lain yang boleh dipohon...terutama SMKA(Sek. Menengah Kerajaan  Agama) dan sekolah rancangan khas dan sebagainya...dapatkan maklumat terperinci dari pihak sekolah...sebagai contoh anak aku bersekolah di SMKA Maahad Hamidiah Kajang yang merupakan sekolah kluster dan hanya menerima murid-murid yang mendapat 5A di UPSR....sebelum ni aku pun seperti ibubapa lain menyempitkan fikiran dengan ghairah untuk  memasukkan anak ke SBP ataupun MRSM....tetapi alhamdulillah di SMKA ini anak aku dapat belajar dengan baik....walaupun setelah 6 bulan bersekolah tinggkatan 1 di SMKA anak aku ditawarkan ke MRSM...aku membuat keputusan menolak....

...ah akupun dulu tak masuk asrama penuh pun...asrama biasa saja di ulu Sarawak nun...tapi alhamdulillah berjaya juga mengharungi kehidupan ni...

2 comments: